Zoeken
  • Tim Steurbaut

Missie fitte mama

Bij de geboorte van een kind gaat alle aandacht naar de kleine spruit. Vaak vergeet je hierbij nog aan jezelf te denken. De zwangerschap, de bevalling, slaaptekort en andere factoren durven al eens te zorgen voor een minder fit gevoel bij de kersverse mama’s. Je hoeft niet bij te pakken te blijven zitten. Wedden dat je je beter voelt eens je enkele inspanningen doet?


First things first


Eerst en vooral dien je zelf een betekenis te geven aan “fit”. Wat is voor jou belangrijk? Waar wil jij aan werken en waar wil je naartoe? Om blessures te vermijden, is het wel van belang dat je voldoet aan volgende voorwaarden:


- Je bent hersteld van de bevalling op zich

- Je bent pijnvrij (denk hierbij zeker aan rug, nek, bekken)

- Je kan je dagdagelijkse taken probleemloos uitvoeren (rechtstaan met de baby, lichte gewichten tillen, fietsen, wandelen,...)

- Je hebt geen last van urineverlies


Ondervind je hier toch nog hinder bij? Ga dan zeker samen met je gynaecoloog of dokter op zoek naar de oorzaak. Dit hoeft geen blijvend probleem te zijn.


Wat met de zwangerschapskilo's?


Overal lijk je ze te zien, de beroemde actrices die na enkele weken terug schitteren op de rode loper met hetzelfde tengere lijf als voorheen. Wat hier niet bij vermeld wordt, is het vaak strikte programma dat hier achter zit. Daarnaast is niet iedere vrouw gelijk en zijn er nu eenmaal enkele lucky ladies die na hun bevalling meteen terug in hun skinny jeans springen. Laat je zelfvertrouwen en geluksgevoel dus niet afhangen van het tempo waaraan je je zwangerschapskilo’s verliest. Blijf je focussen op je streefdoel en laat dit je motivatie zijn om door te gaan. Het belangrijkste hierbij is om dit op een verantwoorde manier te doen en je lichaam de nodige tijd te geven. Met de juiste bewegingen en de nodige aandacht voor je voeding, geraak je er zeker ook.


Stap voor stap


Gedurende je zwangerschap kreeg je lijf heel wat te verduren. Het is dan ook van groot belang om je lichaam na de bevalling de nodige rust te gunnen. Standaard rekent men op 6 à 8 weken voor een natuurlijke bevalling en 12 weken na een keizersnede. Onthoud hier wel de hierboven genoemde voorwaarden, want elke vrouw is uniek.


Heffen wordt afgeraden gedurende deze weken. Als mama is dit vaak niet evident. Je wilt je baby dragen (met maxi-cosi of buggy), broertjes en zusjes willen ook graag nog eens gedragen worden,… Dit is moeilijk te vermijden. Wel kan je hier letten op je houding: zorg dat je stabiel staat en voorbereid bent. Zware gewichten en plotse/snelle bewegingen dienen wel vermeden te worden.


Dit betekent niet dat je gedurende deze weken helemaal niets mag doen. Zo start je best zo snel mogelijk terug met wandelen. Dit heeft een positief effect op je romp- en beenspieren. Daarnaast is het de start van de heropbouw van je conditie. Informeer zeker ook naar het volgen van postnatale kine. Hierbij wordt gewerkt aan de bekkenbodemspieren, de buik- en rugspieren,…


Het 'fitte mama programma' sluit hier perfect op aan. De bedoeling is om je ganse lichaam terug te versterken en fitter te maken. Het is ook de eerste stap naar intensievere trainingen. Velen slaan deze stap over, met kwaaltjes zoals urineverlies of blessures tot gevolg. Planken, springen, crunches, sprinten,… zijn bewegingen waar je lichaam niet meteen klaar voor is. Geen paniek, die dag volgt nog.


Wil jij graag samen met andere mama’s (en indien gewenst ook je baby) en met de nodige ondersteuning terug aan je lichaam werken? Dan kan ons programma voor jou de oplossing zijn!



32 keer bekeken

© 2017 site by B.AD